Flickr pomáhá v odřezávání IE
Flickr začátkem měsíce redesignoval a při té příležitosti přepsal i své šablony. To je zajímavé ze dvou důvodů:
- můžeme se inspirovat, jakým způsobem přistupuje k podpoře různých prohlížečů
- můžeme konečně extrahovat data z HTML dokumentů, protože DOMek je nově hustě popsán i pomocí tříd nebo dokonce mikroformátů. Ano, v roce 2010 Flickr opouští tabulkový layout. (Kdoví, co je k tomu přimělo. Vymřela první generace kodérů?)
1. Kterak Flickr podporuje prohlížeče?
Tady se mi líbí, jak Flickr pomalu vykořeňuje modré zlo. Sice pomalu, stále nejde o úplné odřezání IE6 nenabroušeným příborovým nožem (jak by se mi to líbilo nejvíce), ale i k tomu snad brzy dojde. Poslední večeře před popravou má podobu banneru „Hey – upgrade!“:
Jestli jsem dobře viděl, pro IE7 nejsou k dispozici některé JS vychytávky, jako např. navigace klávesnicí.
Dále stojí za zmínku použití CSS level 3 vlastností, jako
border-radius, samozřejmě s aktuálně relevantními vendor-prefixy. Nezdá
se, že by Flickr používal k selekci prohlížečů podmíněné komentáře,
selekce v CSS probíhá podtržítkovým hackem anebo * html
v selektoru (v JS dle UA řetězce).
2. Co nám dalo nové HTML?
Kdoví. Asi nic moc. (Pro mobilní verzi mají extra šablony.) Ale díky tomu možná bude další článek zde rovněž o Flickru.
Komentáře (14)
k formuláři
RSS kanál komentářů
13.8. 2010 — 14:19
Rozhodně dobrý krok, jen je škoda, že lidé, kteří používají IE 6 slovo flickr v životě neslyšeli.
13.8. 2010 — 14:28
[1] the b: Což mi připomíná, že pokud by někdo věděl o nějakém zdroji statistik návštěvnosti (podíly prohlížečů) Flickru (nebo příbuzné/konkurenční služby), … Děkuji.
13.8. 2010 — 15:24
Dobře, že o tom píšeš.
Dodal bych jen, že „inspirovat, jakým způsobem přistupuje k podpoře různých prohlížečů“ se můžeme jen těžce, protože nikdo z nás nedělá druhý Flickr. :)
O podpoře/nepodpoře různých prohlížečů na různých webech (nebo ještě lépe u konkrétních funkcí různých webů) bychom se myslím měli vždy rozhodovat podle váhy, kdy na jedné straně je důležitost cílové skupiny s tímto prohlížečem a na druhé misce pak náklady na implementaci podpory.
Líbilo se mi třeba jak podporu IE6 postupně rušil Digg, který jeho uživatele v první fázi odříznul od funkčních částí, kde se hodně používal javascript. Naopak prohlížení webu jim ponechal v plném luxusu.
Žádnou z těch zkušeností vývojářů Flickru nebo Diggu ale nelze přenést na jakýkoliv jiný web nebo dokonce zobecňovat.
Co myslíš tím, že „můžeme konečně extrahovat data z HTML dokumentů“? Proč bychom to dělali, Flickr má přeci superšpicózní API. :-)
13.8. 2010 — 15:57
IE6 přežívá hlavně v podnikových sítích, takže to bohužel moc nepomůže… ale každý hřebíček do rakve IE6 je dobrý
13.8. 2010 — 16:12
Kahi: můžu nabídnout statistiku prohlížečů na svém webu – http://www.nill.cz (fotogalerie, zhruba rovnoměrné rozložení návštěv z celého světa). Je docela překvapující, snad GA říkají pravdu. Statistika za poslední 3 měsíce, 80 tisíc návštěv:
Firefox 47%, Chrome 17,8%, IE 17,2% (z toho 8,3% IE6), Safari 13,3%, Opera 4,3%
13.8. 2010 — 16:24
[3] Martin Michálek: Inspirovat se: tím jsem nemyslel dělat identické kroky. Myslel jsem tím vzít si něco, něco nechat. Flickr je velký, může si dovolit servírovat IE6 totéž co IE8, ale nedělá to. Nemusí x % uživatelů nabádat k upgradu, ale dělá to. „Když takto postupuje Flickr, proč bychom nemohli podobně postupovat na našem skromném startupu?“ – to je uvažování, které vzniklo inspirací.
Dále: ovládání klávesnicí je něco navíc. Zaoblené rožky (v tomto případě) jsou něco navíc. Flickr předvádí
Obojím je možné se inspirovat, první je možné přejmout beze zbytku.
Možná inspirovat není nejsprávnější slovo, nevím. Zdá se mi, že v tvém pojetí je blíž „přejímání“, než u mě. Podle mě, jde tady hlavně o modely chování a rozhodování, které nepovažuji za přejímatelné, snad protože většinou nejsou explicitní, proto říkám „inspirovat“.
Myslím, že jsem to opět vysvětlil dost na hovno, ale tak třeba ne.
S API máš pravdu. To HTML jsem potřeboval kvůli jakési své malé blbosti, která tuším na API nedosáhne.
13.8. 2010 — 16:29
[5] Florrr: To o podnikových sítích jsem slyšel. Ale nevím, jak si to představit.
13.8. 2010 — 16:38
Kahi: předpokládám, že často mají podnikový IS dělaný pro IE6. Taky se asi nikomu nechce instalovat nový prohlížeč na stovky/tisíce PC, kdoví co všechno by se podělalo
13.8. 2010 — 17:07
[8] Florrr: A co je to za podniky, co mají stovky až tisíce PC s IE6? Nějaký příklad? A oni jakože mají dovoleno normálně browsit web?
13.8. 2010 — 17:14
Kahi: třeba úřady státní správy. To že úředníci tráví spoustu času brouzdáním, je veřejné tajemství, ne ?:)
13.8. 2010 — 17:23
[6] Kahi: Kahi, pokud se po čtenáři chceš, aby se inspiroval Flickrem a do svých úvah o podpoře konkrétních prohlížečů zahrnul body a/ a b/, pak určitě souhlas.
Větě „… v tvém pojetí je blíž „přejímání“, než u mě…“ nerozumím. :)
[7] Kahi: Ještě pro zajímavé počtení jak IE6 „zatím nelze upgradovat“ ve velkých institucích doporučuji tu kauzu státní správy v UK href=„http://twitter.com/hassmanm/status/20171177338“ rel=„nofollow“>http://twitter.com/hassmanm/status/20171177338.
LOL faktor je vysoký proto, že za nutnou přítomnost IE6 v těch institucích částečně můžou zlí vývojáři, kteří své aplikace optimalizovali právě pro něj. A teď hodní vývojáři nadávají, že takhle IE6 nevyhubíme. Přitom to jsou ti samí lidé, protože kdo z nás by před sedmi, osmi lety s radostí neoptimalizoval interní systém pro nejlepší prohlížeč té doby? :-D
13.8. 2010 — 21:04
[10] Florrr: Jo, státní správa mě napadla, ale ta myslím narušuje jen statistiky ona.idnes.cz, ne?
[11] Martin Michálek: A je to jasné :-). Ta věta už není důležitá.
14.8. 2010 — 21:11
IE6 vyhubí jediná věc a to je konec podpory od Microsoft což znamená až přestanou vydávat bezpečnostní aktualizace pak už si ho nedovolí používat žádná rozumná společnost. V současné době se tuším mluví o roku 2014 ? :/
14.9. 2010 — 13:49
[9] Kahi: IE6 používají například u Pilsner Urquell, T-mobile, ČSOB, Poštovní spořitelny, Škoda auto, …
Přidat komentář