Peníze, čokoládička a zvedání pastelek

Představte si peníze, majetek, bohatství… a pravděpodobně si tu čokoládičku užijete méně, než byste mohli (Quoidbach 2010).

[…] supporting the theory that money has a causal effect on savoring. Moving beyond self-reports, we found that participants exposed to a reminder of wealth spent less time savoring a piece of chocolate and exhibited reduced enjoyment of it compared with participants not exposed to wealth.

A pak je tu ten druhý efekt. S představou bohatství se stane, že začnete více myslet na sebe, chtít více pro sebe a méně se dávat ostatním. Ale za boha si nemohu vzpomenout, kde jsem o tom četl. Snad v Kahnemanovi – Thinking, Fast & Slow.

they were much less willing to spend time helping another student who pretended to be confused about an experimental task. When an experimenterclum­sily dropped a bunch of pencils on the floor, the participants with money (unconsciously) on their mind picked up fewer pencils.Money-primed undergraduates also showed a greater preference forbeing alone. :http://www.sli­deshare.net/…i­el-kahneman

S těmito dvěmi myšlenkami jsem se poněkud zaseknul, snad protože implikace/inspirace mohou být tak širokosáhlé: jak se lidé v kavárně cítí je formováno také tím, jak se prezentují ceny, jak a kde se platí, titulky jakých časopisů jsou v zorném poli. Anebo: jak organizovat/mo­derovat testování použitelnosti, aby byl tester maximálně odstíněn od vlivu jeho odměny na jeho snahu/samostatnost? (Chci aby se nesnažil více, než je mu přirozené když není finančně odměňován.) Také nemám příliš vyřešenou svoji dennodenní práci s penězi a představám o jejich přítoku a odtoku (a jejich vyvažování) se věnuji víc, než bych chtěl.


Komentáře

RSS kanál komentářů

Zatím bez komentáře.

Přidat komentář

Nápověda ke psaní komentářů

Zde formátuje Texy!

  • *zvýraznění*
  • **silné zvýraznění**
  • > citace
  • "odkaz":http://kam
  • [4] reakce na komentář
  • zdrojové kódy a více

úplně nahoru