Peníze, čokoládička a zvedání pastelek
Představte si peníze, majetek, bohatství… a pravděpodobně si tu čokoládičku užijete méně, než byste mohli (Quoidbach 2010).
[…] supporting the theory that money has a causal effect on savoring. Moving beyond self-reports, we found that participants exposed to a reminder of wealth spent less time savoring a piece of chocolate and exhibited reduced enjoyment of it compared with participants not exposed to wealth.
A pak je tu ten druhý efekt. S představou bohatství se stane, že začnete více myslet na sebe, chtít více pro sebe a méně se dávat ostatním. Ale za boha si nemohu vzpomenout, kde jsem o tom četl. Snad v Kahnemanovi – Thinking, Fast & Slow.
they were much less willing to spend time helping another student who pretended to be confused about an experimental task. When an experimenterclumsily dropped a bunch of pencils on the floor, the participants with money (unconsciously) on their mind picked up fewer pencils.Money-primed undergraduates also showed a greater preference forbeing alone. :http://www.slideshare.net/…iel-kahneman
S těmito dvěmi myšlenkami jsem se poněkud zaseknul, snad protože implikace/inspirace mohou být tak širokosáhlé: jak se lidé v kavárně cítí je formováno také tím, jak se prezentují ceny, jak a kde se platí, titulky jakých časopisů jsou v zorném poli. Anebo: jak organizovat/moderovat testování použitelnosti, aby byl tester maximálně odstíněn od vlivu jeho odměny na jeho snahu/samostatnost? (Chci aby se nesnažil více, než je mu přirozené když není finančně odměňován.) Také nemám příliš vyřešenou svoji dennodenní práci s penězi a představám o jejich přítoku a odtoku (a jejich vyvažování) se věnuji víc, než bych chtěl.
Komentáře
RSS kanál komentářů
Zatím bez komentáře.
Přidat komentář