Jak vybrat webdělače

Obsah byl lehce revidován v září 2012, aby byl méně vtipný a více nápomocný lidem hledajícím dodavatele webdesignových služeb.

Webaři, pořád se člověk dočte o hrozných klientech, tak schválně… Chci vytvořit web a chci najít správnou firmu. Jak by nejlépe měla vypadat poptávka, když si chci vybírat z nabídek (včetně grafického návrhu)?

To máme hned několik námětů k zamyšlení:

  • Co dělá hrozného klienta hrozným a v čem se liší od dobrého?
  • Jak najít správnou firmu, co mi udělá web? Jak rozpoznat nesprávnou firmu?
  • Jak by měla vypadat poptávka webového projektu?
  • Jak mám vybírat z nabídek?

To jsou všechno moc moc složité otázky, takže na ně nebudu odpovídat. Místo toho odpovím na jiné.

Na čem záleží úspěch mého webu?

To zrovna nevím. Asi záleží kdo jste, jaký je to web a co je to úspěch. Účel vašeho webu a úspěch vašeho webu jsou významy velmi podobné, i když konkrétní definice se liší. Co je účel a jak se definuje úspěch vašeho projektu, na to odpovězte s dodavatelem webdělání, než cokoli začnete dělat.

Pohřbí úspěch mého webu špatný výběr webdělačské firmy?

To záleží… na dalších okolnostech. Možná budete mít štěstí v neštěstí, a ne.

Jak vybírat z nabídek?

Těch kritérií je spousta. Já bych si vybral někoho, kdo se zajímá. O co? No třeba o to, co děláte. Proč to děláte. Proč chcete web, a tak. Pokud se dozvíte, že web vlastně ani moc nepotřebujete, i když si myslíte že ano, to bych vnímal jako velmi pozitivní indikátor schopného konzultanta. Pokud se vám ovšem nesnaží prodat jinou službu. :-)

Společnosti nebo jednotlivci, kteří dělají dobré webové stránky většinou nedělají nic jiného. Návrh webu je odlišný od jakéhokoli jiného dyzajnu, zejména pokud jde o komplexitu. Takže pokud jednotlivec kromě návrhu webů dělá i něco jiného (fotografii, programování, nedejbože dyzajn tiskovin), to vnímám jako špatné znamení.

Výjimkou by snad mohl být copywriting. Texty jsou jádro webové prezentace, mnohdy ten jeden klíčový aspekt. (Copywriting je umění vyjádřit myšlenku přesně tím způsobem, který návštěvníka webové prezentace posune zamýšleným směrem. Protože lidé obecně nemají čas věnovat se vaší prezentaci příliš dlouho, mnohdy jim stačíte předat jen několik málo vět. Proto vás tvorba těch několika málo kvalitních vět bude často stát nemálo peněz.)

Jak by měla vypadat poptávka webového projektu?

Viz výše. Neboli: jelikož pravděpodobně nevíte, co přesně potřebujete, tzn. co v poptávce vlastně poptávat, poptával bych konzultaci (za účelem pomoci při tvorbě poptávky).

Řeknu to jinak, řeknu to v několika zobecněních: ne, vy (klient) mnohdy nevíte, k čemu webovou stránku potřebujete. Bez naprosto přesného zodpovězení smyslu a cíle není možné vytvořit dobré zadání. Naopak, vznikne zadání, které vede k plýtvání časem dodavatele a vašimi prostředky. Opravdu začněte s definicí účelu a cíle. Cíl musí být definován tak, aby se dalo objektivně odpovědět, zda byl dosažen.

Funkce. Všichni klienti si strašně rádi vymýšlejí funkce, které jejich projekt, jak se domnívají, potřebuje. Třeba rubriky a vyhledávací políčko a facebook like button a … Ve skutečnosti je relevantní pouze to, které funkce potřebují návštěvníci prezentace. A jejich potřeby jsou, obecně bráno, mnohem ale mnohem minimalističtější, než představy provozovatele.

Jak najít správnou firmu, co mi udělá web?

Bohužel toto není příliš objektivizovatelné prostředí, takže nejsou „správné“ a „nesprávné“ volby. Pravdou je, že někomu budete muset důvěřovat, více či méně slepě. Spíše více, protože mě nenapadá objektivní měřítko, které by o kvalitě dodavatele spolehlivě vypovídalo. (Ze subjektivních měřítek bych osobně slyšel na zájem a snaživost.)

Tím chci opravdu říct, že vy, jako klient bez vhledu do webdělání podle mě nemáte příliš šancí rozeznat kvalitního dodavatele od méně kvalitního.

Mohl bych ještě říct, že lepší je ten, kdo si umí obhájit své předchozí práce – určitě bych zvažované dodavatele takové situaci vystavil! Třebaže nemáte kvalifikaci pro posuzování kvality obhajoby, intuitivně můžete posoudit formální stránku obhajoby (a pokud je ta dobrá, tak to není špatné, ale také to samozřejmě nic nezaručuje). Zeptejte se dodavatelů na jejich dřívější práce. Zeptejte se, jaký byl cíl toho-kterého projektu, a zda ho dosáhli. A pokud ano, o kolik museli překročit rozpočet.

Co dělá hrozného klienta hrozným?

Ty historky jsou spíše legrace. Všechno jsou jen komunikační problémy. A ty se přece dají vykomunikovat.


Komentáře (5)

k formuláři

RSS kanál komentářů

    • Komentář číslo: 1
    • *
    • Jméno: Zdeněk Štěpánek
    • Odesláno:
      16.7. 2011 — 19:51

    Jak najít správnou firmu, co mi udělá web?
    Jde to a docela jednoduše. Stačí uvažovat logicky.
    http://www.pod­nikatel.cz/clan­ky/7-rad-jak-nedostat-z-webu-infarkt/

    • Komentář číslo: 2
    • *
    • Jméno: Crimson
    • Odesláno:
      17.7. 2011 — 16:58

    celý článek by se dal shrnout slovem „nevím“ nebo „To zaleží…“
    tím nechci urážet autora to ne. Četl jsem tu už i výrazně lepší. (subjektivni nazor, ovšem)

    • Komentář číslo: 3
    • *
    • Jméno: Kahi
    • Odesláno:
      23.7. 2011 — 9:53

    [2] Crimson:

    celý článek by se dal shrnout slovem „nevím“ nebo „To záleží…" …

    No to by potom ale bylo velmi špatné shrnutí!

    • Komentář číslo: 4
    • *
    • Jméno: Lukáš
    • Odesláno:
      21.2. 2013 — 10:23

    Nemyslím si, že člověk, který dělá dyzajn webů a k tomu ještě tiskovin a pod., musí dělat něco špatně. Naopak, často webdesigner nepochopí původní myšlenku CI kterou dělal někdo jiný, naopak zase kreativní grafik co se soustředí na tiskoviny může mít problém s ergonomií webu a mohou mu chybět důležité IT vědomosti, které jsou prostě při tvorbě webu potřeba. Já se třeba naučil alespoň HTML a CSS, protože jsem nikdy nenašel nikoho, kdo by dokázal podle grafického návrhu postavit funkční web. Takže já jsem zrovna ten člověk co dělá fotografii, programování, nedejbože dyzajn tiskovin… Ke všemu jsem byl donucen z důvodu že to pro mě nikdo jiný nedokázal udělat pořádně. Samozřejmě že složitější projekty přenechám odborníkům, ale myslím, že nejde ani tak o to co všechno člověk dělá, ale jaké s tím má znalosti a zkušenosti. Výhodou komplexní znalosti problematiky je pak to, že už při tvorbě prvních návrhů čehokoli od vizitek po web může autor vše řešit jako celek a jako nad celkem nad prací uvažovat.

    • Komentář číslo: 5
    • *
    • Jméno: Kahi
    • Odesláno:
      15.5. 2013 — 19:52

    [4] Lukáš: Nevím jestli jsem komentář dobře pochopil, námětů je v něm spousta. Musím si dále stát za tím, že „dodavatel webdělání“ nebo „webdesigner“ by se neměl příliš věnovat žádné jiné specializaci, obzvláště pak ne těm náročnějším na ovládnutí (tiskový design, programování). Schvaluji a vítám lehké zkušenosti se spřízněnými obory, ale pokud se jim já věnuji pravidělně a více do hloubky, znatelně pociťuji jak to negativně ovlivňuje mé vnímání a soustředění na daný problém webdesignu, problém zcela jiné kategorie.

    Když říkám webdesign, mám na mysli něco jako „tvorba webu řízená potřebami a chováním koncových zákazníků, strategickými cíli provozovatele webu, návratností investice, situací na trhu a ovlivněná dalšími věcmi“. Otázky typu „konzistence vizuálního stylu webové grafiky a vizitek“ ve své praxi momentálně zcela opomíjím, pokud je to něčí starost, tak grafiků.

Přidat komentář

Nápověda ke psaní komentářů

Zde formátuje Texy!

  • *zvýraznění*
  • **silné zvýraznění**
  • > citace
  • "odkaz":http://kam
  • [4] reakce na komentář
  • zdrojové kódy a více

komentáře

úplně nahoru