Tento článek si přečetlo 671 lidí.

Tento článek si přečetlo už 671 lidí. Jak to vím? Měřím si to!

(…) (prostor k zamyšlení)

Tak. Teď vás možná trklo, že jsem vyslovil nesmysl. Čtenost článků na tomto blogu ani nikde jinde měřit nejde. Proč? Protože…

  1. Na webu se moc nečte. Web nejsou noviny, to odhalily už první výsledky výzkumu metodou eyetracking. Lidé se na webu chovají jinak, než při práci s tištěnými médii. Nečtou plynule, často nečtou vůbec, nýbrž jezdí očima po stránce a zkoušejí se něčeho zachytit. Pokud na nějaký magnetický bod narazí, zkoumají jeho okolí. A tak dále. Tolik ke „čtení webu“. Od těchto faktů už zbývá jen půlkrok vytvoření nerovnice otevření stránky != přečtení stránky.
  2. Články na blogu nemusí, ale mohou být rozpůleny. V případě nepůlených postů narážíme na problém – co když se článek celý nachází na úvodní straně (spolu s několika dalšími a předchozími spoty)? Jak zaznamenat jeho přečtení? Domnívám se, že to není možné… „Řez článkem“ by zdánlivě mohl otázku měření vyřešil, ale jak nakonec zjistíme, možnost řešení je opravdu jen zdánlivá.

Je-li článek rozdělen, pak první jeho část (např. úvod, perex) se nachází na hlavní stránce blogu. Chce-li se čtenář dostat k pokračování textu, musí kliknout na odkaz. Poté uvidí článek v celé své kráse. Ale, ať je článek rozdělen anebo ne, jak jsme si řekli v bodě #1, načtení stránky samo o sobě neznamená přečtení. Pokud bychom zachytili počet uživatelů, kteří se dostali na článek prokliknutím z úvodní strany, vybrali bychom sice skupinu těch, kteří o článek mají zájem a budou se vší pravděpodobností pokračovat v započaném čtení, ale v tom okamžiku již ignorujeme všechny uživatele, kteří se na článek dostali jinak, jiným odkazem, z jiného webu, z vyhledávače, nebo si článek přečetli jinde – třeba v jejich RSS čtečce.

Stejně, ne-li více nedokonalým řešením počítadla přečtení by bylo zobrazování tlačítka „Článek jsem přečetl!“. Je myslím velmi dobře předvídatelné, že nezanedbatelný, pravděpodobně většinový počet čtenářů by na tlačítko nekliklo. Proč? Může to být nezájem o znovunačtení stránky, čili lenost, může to být prosté přehlédnutí tlačítka, může to být cokoli jiného. Nicméně analyzovat důvody nefunkčnosti v tomto okamžiku nemá žádný význam…

Obávám se, jediný parametr, který by se utopickému parametru počet přečtení článku mohl přiblížit, je počet návštěvníků. Odmyslíme-li si problém (ne)rozdělování článků, přiblížení bohužel není dostatečné, aby se parametr počtu návštěvníků zařadil do množiny parametrů směrodatných.

Co se stane, pokud je ignorován nejen fakt nezjistitelnosti počtu přečtení, ale i fakt, že počet načtení stránky se nerovná počtu návštěvníků, můžete vidět na Rožánkovic bloku :-) a také všude jinde, kde si důvěřivý uživatel systému WordPress nainstaloval stejný, ve skutečnosti naprosto zbytečný plug-in. Podle něj jsem totiž přečetl všechny články na úvodní straně. Třikrát.


Komentáře (3)

k formuláři

RSS kanál komentářů

    • Komentář číslo: 1
    • *
    • Jméno: Huggi
    • Odesláno:
      10.12. 2006 — 0:47

    tohle ‘pocitadlo’ mam na webu taky..ale vyuzivam ho jen k prehledu jestli to vubec nekdo cetl..

    +tak orientacne by se to dalo zjistovat..zasadit do textu nekolik odkazu..souvisejicich (hodne) a Google Analytics ti uz povi kolik lidi z tech co si clanek otevrelo se vydavalo po odkazech dal..ale porad to nebude 100%

    • Komentář číslo: 2
    • *
    • Jméno: Kahi
    • Odesláno:
      10.12. 2006 — 21:43

    Hm, doufal jsem, že se dočkám odporu, kritiky nebo alespoň souhlasného mručení, ale jak se zdá…

    • měl jsem pravdu
    • taková hloupost nestojí za reakci
    • nikdo článek nepochopil
    • nikdo ho nečetl

    :-)

    • Komentář číslo: 3
    • *
    • Jméno: Mach
    • Odesláno:
      10.12. 2006 — 23:35

    Počítadlo přečtených článků není a nikdy nebude samosebou ojektivní a přesné. Klepnutí na nadpis neznamená, že ho taky někdo dočetl do konce. Pro to se spíše hodí hodnocení článku. Je to jen jakási zpětná vazba na autora aby viděl, jak to ZHRUBA je a na zvýšení jeho ega.

    P.S. Ať si každý píše o čem chce a používá to co mu vyhovuje. 100 lidí = 100 názorů. A to je dobře.

Přidat komentář

Nápověda ke psaní komentářů

Zde formátuje Texy!

  • *zvýraznění*
  • **silné zvýraznění**
  • > citace
  • "odkaz":http://kam
  • [4] reakce na komentář
  • zdrojové kódy a více

komentáře

úplně nahoru