Stručně o letter-spacingu

Ale opravdu stručně, vždyť už je dost hodin. Měl bys jít spát, řekla by mi máma, kdybych s ní ještě žil.

Žil jsem v mylném domnění, že letter-spacing na webu je omezený na jednotky celých pixelů. I když definuji letter-spacing pomocí relativních jednotek, tak vždy si je prohlížeč přepočte na celé pixely. Jenže to není tak docela pravda! Dá se sice říct, že jsem žil v mylném domění, ovšem přinejmenším částečně jsem žil i ve správném domění: chování prohlížečů je, jak překvapivě, v tomto ohledu individuální a rozdílné.

Co jsem vykoumal?

  • procenta naprosto nefungují. fungují em, příp. ex, samozřejmě pixely (+ pravděpodobně cm atp.)
  • IE6, IE7, Opera 9, KHTML (Konqueror), Safari 3 zaokrouhlují zlomkové em na celé pixely
  • FF2, FF3 – a to je pro mě překvapení – má plynulou škálu, chová se ideálně.

Odkazy


Komentáře (18)

k formuláři

RSS kanál komentářů

    • Komentář číslo: 1
    • *
    • Jméno: dgx
    • Odesláno:
      14.4. 2007 — 4:48

    Tak doplním – IE7 se chová stejně jako IE6. Ale jinak zajímavé ;)

    • Komentář číslo: 2
    • *
    • Jméno: zirafka
    • Odesláno:
      14.4. 2007 — 9:35

    Nahodou mam stecku s jadrem KHTML (Konqueror), takze jeste muzu doplnit, ze tam se taky zaokrouhluje.

    • Komentář číslo: 3
    • *
    • Jméno: Kahi
    • Odesláno:
      14.4. 2007 — 13:27

    [1] dgx:[2] zirafka: → Děkuji za doplnění, doplnil jsem tamto tam.

    • Komentář číslo: 4
    • *
    • Jméno: Kim
    • Odesláno:
      4.5. 2007 — 15:21

    Já bych jen doplnil, že by se to četlo lépe, kdyby byl web “vystředěný” :-)

    • Komentář číslo: 5
    • *
    • Jméno: Tom
    • Odesláno:
      4.5. 2007 — 15:41

    Co tím myslíte “zaokrouhlují zlomkové em na celé pixely”?
    Menší zobrazitelná jednotka než pixel na mém zařízení není. Není tedy co dělit, ne? Nebo jsem to nepochopil?

    Jinak souhlasím – vystředění webu by bylo 100x lepší, než to co tu vidím teď.

    • Komentář číslo: 6
    • *
    • Jméno: Antema
    • Odesláno:
      4.5. 2007 — 15:41

    Docela zajímavé, nikdy jsem rozdíly mezi ff a zbytkem prohlížečů u letter-spacing neřešil. Chybně jsem předpokládal, že je to stejné. Na druhou stranu mě nenapadá praktický zadrhel tohoto rozdílného zobrazování.

    Přesto díky za upozornění.

    • Komentář číslo: 7
    • *
    • Jméno: Nill
    • Odesláno:
      4.5. 2007 — 17:37

    Tom: to je otazka klasickyho problemu, jak rastrem vyjadrit tvary z realnyho sveta, jak napr. do rastru rozlozit kruznici. To se da delat vice ci mene inteligentne, ten inteligentnejsi zpusob se jmenuje antialiasing. Zkus si treba ve Photoshopu nestavit proklad znaku na 0.5, uvidis ze se zmeni jejich vykresleni, Photoshop se pomoci antialiasingu snazi posununout znaky o pul pixelu. Takze nejmensi adresovatelna jednotka je sice pixel, ale vizualne se da pozicovat i s vetsi presnosti nez jeden pixel.

    V pripade prohlizecu ale presny letter spacing moc smysl IMHO nema. Pokud by se meli znaky posunout napr. o toho pul pixelu znamena to pouziti antialiasingu, coz ma dost omezeni: text se “rozplizne” – maly pismo bude hur citelny, antialiasing musi byt povolenej v OS – nezobrazi se to kazdymu, windows nemaji zdaleka tak kvalitni antialiasing jako sazeci nastroje (aspon W2K ne)

    • Komentář číslo: 8
    • *
    • Jméno: Plaváček
    • Odesláno:
      4.5. 2007 — 18:52

    Můj komentář se netýká přímo tématu, ale vážený pane bloggere, nepřipadá ti uhozené, že já ve svém deset let používaném a oblíbeném prohlížeči vidím verzi bez stylů a tedy nudnou, ošklivou a těžce použitelnou? O letter-spacing přitom něco málo vím a mohl bych tedy přispět zajímavými postřehy.

    Neudělám to ale, dokud nebudeš brát ty ohled na mé potřeby.

    S úctou Plaváček v.k.

    • Komentář číslo: 9
    • *
    • Jméno: Vilém Málek
    • Odesláno:
      4.5. 2007 — 20:36

    Chtěl bych upozornit, že nejmenší adresovatelnou jednotkou na monitoru není pixel, ale takzvaný subpixel, tedy onen světelný element, jejichž skládáním pixel vzniká. Následně pak záleží na zařízení, kolik těch subpixelů na jeden pixel má, jak dobře s nimi umí zacházet a nakolik si do toho dá kecat od ostatních součástí počítače ;-)

    • Komentář číslo: 10
    • *
    • Jméno: Kahi
    • Odesláno:
      5.5. 2007 — 0:58

    [8] Plaváček: → pane Plaváčku

    • bohužel nevím, co znamená slovo uhozené, jak živ jsem ho neužil, ale je-li to něco na způsob nezvyklé, kontroverzní, překvapující… pak asi ano.
    • Pokud jde o špatnou použitelnost, ocenil bych upřesnění, protože kromě délky řádku mě nic nenapadá. Toto, případně jiné důležité parametry ovlivňující použitelnost, jsem ochoten opravit.
    • pro zajímavost, sepsal href=„http://­kahi.cz/blog/jak-spravne-diskriminovat-internet-explorer“ rel=„nofollow“>http:/­/kahi.cz/blog/jak-spravne-diskriminovat-internet-explorer jsem k tomu nějakou tu ideologii.
    • Komentář číslo: 11
    • *
    • Jméno: Nill
    • Odesláno:
      5.5. 2007 — 1:46

    CSS ovsem pojem subpixel nezna, je to spis HW zalezitost. BTW: treba monochromo displeje subpixely nemaj ;).

    • Komentář číslo: 12
    • *
    • Jméno: Plaváček
    • Odesláno:
      5.5. 2007 — 6:57

    [10] Kahi:
    Omlouvám se za komentář mimo téma.

    Uznávám, že znepříjemnit části návštěvníků blogu čtenářský zážitek je tvé právo a tvá volba. Ideologii jsem četl a nesouhlasím s ní (stejně jako DGX). Důvodů, proč používám zastaralý prohlížeč je mnoho a nemám důvod cokoliv měnit.

    Přišel jsi prostě o jednoho pozorného čtenáře, což může být za určitých okolností věčná škoda :)

    • Komentář číslo: 13
    • *
    • Jméno: Vilém Málek
    • Odesláno:
      5.5. 2007 — 9:40

    [11] Nill: CSS samozřejmě se subpixely pracovat neumožňuje. Proto je také nesmyslné, že se Firefox (na rozdíl od ostatních prohlížečů) o toto snaží. To není chování ideální, ale nesmyslné. Zasahuje tím do sféry vlivu OS, grafických profilů a prostě vůbec tam, kam nemá co lézt.

    • Komentář číslo: 14
    • *
    • Jméno: Vilém Málek
    • Odesláno:
      5.5. 2007 — 9:44

    [10] Kahi: Také používám MSIE – přesněji řečeno Maxthon, který mi poskytuje nesrovnatelně vyšší komfort než FF nebo Opera, takže to tu vidím bez stylů. Je to ale autorova volba, na svých stránkách ať si dělá, co chce. Dokud to nebude poškozovat můj počítač, pouze mé estetické cítění, je mi to lhostejné. Ale vracet se sem určitě nebudu – to je zase moje volba…

    • Komentář číslo: 15
    • *
    • Jméno: Kahi
    • Odesláno:
      5.5. 2007 — 15:30

    [12] Plaváček:, [14] Vilém Málek: → díky za názor, pánové. Nechám si to v hlavě rozležet. Se ztrátou nějakého procenta čtenářů počítám, i když uznávám, že jsem počítal se ztrátou typu „co oči nevidí, to srdce nebolí“ :-).

    Pane Málek, podle „ideologie“ to není boj proti prohlížeči, ale proti vykreslovacímu jádru, a v tomto je pokud vím Maxthon s MSIE totožný.

    • Komentář číslo: 16
    • *
    • Jméno: Kahi
    • Odesláno:
      5.5. 2007 — 15:38

    [13] Vilém Málek: – proč je nesmyslné, že se Firefox snaží s co největší přesností naplnit definici stylu? Podle mě je jeho chování inteligentní a pokrokové – přece když má k dispozici manipulaci se znaky v rámci subpixelů, tak proč toho nevyužít?

    • Komentář číslo: 17
    • *
    • Jméno: Tom
    • Odesláno:
      5.5. 2007 — 17:55

    Pánové, to je třeba tolik povyku kvůli nenastylované stránce?
    Je zajímavé, že když je CSS Naked day, tak to nikomu nevadí…

    • Komentář číslo: 18
    • *
    • Jméno: Vilém Málek
    • Odesláno:
      6.5. 2007 — 10:24

    [16] Kahi: Protože se míchá do oblasti, která náleží někomu jinému. Asi jako kdybyste chtěl pomocí CSS nastavovat rozlišení obrazovky nebo barevnou hloubku nebo teplotu v ledničce. Snaha FF o řízení zobrazování na úrovni subpixelů je jednak prohřešek proti uživateli a jeho přáním, jednak působí konfliktně s ostatními systémy a výsledkem může být naprosto nečitelná stránka, což je poněkud kontraproduktivní…

Přidat komentář

Nápověda ke psaní komentářů

Zde formátuje Texy!

  • *zvýraznění*
  • **silné zvýraznění**
  • > citace
  • "odkaz":http://kam
  • [4] reakce na komentář
  • zdrojové kódy a více

komentáře

úplně nahoru