O středním školství a tom za tím

Jistě, je to právě módní. Povyšovat se nad středoškolské způsoby vyučování. Každý to vidí! Vy ne? No ovšem, naše školství zamrzlo a přitom doba se sune dál. Proč to ti učitelé nevidí? A ministrové školství. Cožpak vy všichni nevidíte, jak jsou ty osnovy zaostalé a nemoderní? Cožpak může v dnešní moderní době (co moderní – postmoderní!) existovat ještě něco tak zatuchlého jako plesnivé listy papírů v kabinetech našich učitelů, sepsané „po válce“ a užívané dosud? Křídové tabule jsou pomalu nahrazovány tabulemi plastovými, již žádný křídový prach! Již brzy budou naše školy plné digitálních projektorů, učitelé si místo knih budou nosit notebooky, a studenti také tak! Jenže informace pořád tečou z toho starého pramene, skrz vymletá koryta a pak přes olověné trubky až k našim kohoutkům. Od kouhoutků do hrníčků, z hrníčku dovnitř nás. Pořád ty samé nepoživatelné informace, nekonečné moře slané nepitelné vody, vody k ničemu, a na obzoru nic než další moře.

ilustrace s dvěma loutkami

To je pochopitelný pohled na věc, není nový, naopak, už léta je slyšet pořád to samé. Napadlo vás ale někdy, že vidíte pouze povrch věcí? Opravdu si myslíte, že na středních školách se přednášejí kvanta faktů kvůli budoucím (dočasným) znalostem žáků? Nemohlo by být něco za? Meta?

Nepovažuji nic za samozřejmé. Tak je tomu i u školství. Tvrdím, že není nutné chápat navenek zkostnatěle vyhlížející školní obludu jako monstrum bez citu a logiky, beze smyslu. Především zkuste uchopit myšlenku číslo jedna: znalost není věčná. Znalosti se vytrácí, pokud nejsou zapotřebí. Mozek se sám pročišťuje, časem odstraňuje nepotřebné, uklízí své pevné disky. Zadruhé, mozek je svým způsobem sval, který se dá trénovat. Používáním mozku se učíte používat ho ještě lépe. Tak jako zvedáním těžkých předmětů učíte zvedat je snáze, tak se při práci s hlavou osvojujete schopnosti dělat to samé, s menšími obtížemi, s větší rychlostí a kvalitou. Je takový problém vidět veškerou tu středoškolákovu snahu jako přípravu na budoucí ještě náročnější úkoly? Cožpak není už od starověku se zastávkou v renesanci známý fakt, že paměť se nejlépe trénuje jejím používáním? Dosahováním nedosažitelných hranic neustávající snahou, tréningem?

Jak připomenul kolega, vaše paměť nemůže být zaplněna. Když pomineme zapomínání, proces probíhající v každém z okamžiků, lidský mozek má řadu dalších omezení, mezi nimiž problém omezené dlouhodobé paměti zaniká tak snadno, stává se problémem malicherným a neaktuálním, až mizí jeho podoba problému. Když si svou dlouhodobou paměť představíte jako nekonečnou, nedopustíte se zásadní lži, protože se to tak z dnešního pohledu opravdu jeví.

Mince školství má dvě strany, jedna z nich je odvrácená. Já říkám, že není zdaleka jasné, že věci jak je vidíte, jsou věcmi, jak jsou. Nevím jak byly zamýšleny. Možná byly zamýšleny dobře, možná špatně. To pro nás není důležité. Důležité je, že co je špatné, je i dobré. Nitky božského loutkového divadla vedou daleko do nedohledné stratosféry…


Komentáře (11)

k formuláři

RSS kanál komentářů

    • Komentář číslo: 1
    • *
    • Jméno: Cerrv
    • Odesláno:
      28.4. 2007 — 15:43

    Souhlasím s tím že na všem jsou určitě i pozitivní věci a tvrdit že je vše špatně jen proto že je to dnes v módě není zrovna nejlepší.

    „Je takový problém vidět veškerou tu středoškolákovu snahu jako přípravu na budoucí ještě náročnější úkoly? Cožpak není už od starověku se zastávkou v renesanci známý fakt, že paměť se nejlépe trénuje jejím používáním?“

    Problém je právě v tom že snaha a trénink mozku o kterém mluvíš na škole poněkud chybí. Zatím jsem (jsem ve třetím ročníku) mozek zrovna moc používat nemusel.

    • Komentář číslo: 2
    • *
    • Jméno: Ondřej Pohorský
    • Odesláno:
      29.4. 2007 — 10:07

    We don’t need no education. We don’t need no thought control. No dark sarcasm in the classroom. Teacher leave the kids alone.

    • Komentář číslo: 3
    • *
    • Jméno: Kahi
    • Odesláno:
      29.4. 2007 — 10:27

    [2] Ondřej Pohorský: → Á, pan Pohorský poslouchá klasiku, to je mi novina! ;)

    • Komentář číslo: 4
    • *
    • Jméno: Ondřej Pohorský
    • Odesláno:
      29.4. 2007 — 10:53

    [3] Kahi: – ano, tu taky. Nejraději Braniborské koncerty. Zkus to někdy.

    • Komentář číslo: 5
    • *
    • Jméno: zirafka
    • Odesláno:
      29.4. 2007 — 13:08

    Braniborske koncerty jsou od Floydu?

    • Komentář číslo: 6
    • *
    • Jméno: Kahi
    • Odesláno:
      29.4. 2007 — 13:54

    [5] zirafka: → Braniborské koncerty je tuším nějaká gastronomická výstava…

    • Komentář číslo: 7
    • *
    • Jméno: Ondřej Pohorský
    • Odesláno:
      29.4. 2007 — 14:12

    [5] zirafka: – od Bacha

    [6] Kahi: – vedle, jak ta žirafka

    • Komentář číslo: 8
    • *
    • Jméno: zirafka
    • Odesláno:
      29.4. 2007 — 15:00

    a bach hral nekdy s Floydama? na tom braniborskym turne?

    • Komentář číslo: 9
    • *
    • Jméno: Ondřej Pohorský
    • Odesláno:
      29.4. 2007 — 15:14

    [8] zirafka: – chtěl, moc chtěl, ale kmotra zubatá nedovolila. S ním by byly známější, takhle je předběhla i ta nezbedná čtyřka z Lívrpůlu.

    • Komentář číslo: 10
    • *
    • Jméno: zirafka
    • Odesláno:
      29.4. 2007 — 15:52

    ajo. takze Bach hral s Beatles a kvuli tomu jsou znamejsi nez Pink Floyd. nojo… to ma logiku.

    • Komentář číslo: 11
    • *
    • Jméno: NM
    • Odesláno:
      8.5. 2007 — 19:17

    - We don?t need no education.
    - Yes you do, you just used double negative!

Přidat komentář

Nápověda ke psaní komentářů

Zde formátuje Texy!

  • *zvýraznění*
  • **silné zvýraznění**
  • > citace
  • "odkaz":http://kam
  • [4] reakce na komentář
  • zdrojové kódy a více

komentáře

úplně nahoru