Kdo říká co říká Times?

Tohle mi přišlo zajímavé. Začalo to nenápadně. Někdo na Twitteru utrousil:

Tak vida, dle Timesů je Twitter nejpitomějším online projektem vůbec http://jdem.cz/bq3×6 (hlavně proto, že prý dosud nevydělal ani penny).

Přestože o sociální sítě se zajímám jen velmi… no – vůbec, na odkaz jsem kliknul, abych si názor Timesů přečetl z první ruky. Jenže – jak teď možná sami vidíte, odkaz nesměřoval na The Times, nýbrž na článek serveru Týden.cz: The Times: Twitter je na nic! To mi přišlo zajímavé. Times říká, ale citován je Týden.cz? Dobře, co teda říká článek Týdnu.cz?

Webový server britských novin The Times sestavil žebříček deseti nejhloupějších internetových projektů. Čelo žebříčku obsadila sociální síť twitter. Dnes o tom informoval týdeník Marketing & Media.

Takže o tom, co Times říká na Twitter se Týden.cz dověděl od dalšího prostředníka – časopisu Marketing & Média. V té chvíli jsem byl tak zvědav, odkud se M&M dověděl, co píše Times, že jsem si za desetikačku koupil přístup k onomu článku:

On-line verze britského deníku The Times zveřejnila žebříček deseti „nejhloupějších“ internetových projektů. Na nejvyšší pozice se dostala sociální síť Twitter.com, která umožňuje […]. The Times zdůrazňuje, že byť Twitter.com navštíví měsíčně 55 mil. uživatelů, projekt zatím nevydělal ani penny.

No vida ho! Teď už zbývalo jen najít originální článek… Jenže ne, nenašel jsem ho. A tak trochu není divu – nebyl totiž na webu Timesů. Kdyby ho Pixy s odstupem času (skrze Twitter) přímo neodkázal, asi bych se k prvotní informaci nikdy nedostal. Článek The 10 dumbest dot.com ideas se nachází se na adrese: http://timesbusiness.typepad.com/money_weblog/2009/07/the-10-biggest-dot-com-disasters.html. Říká:

Current darling of the faddish world of technology, Twitter is a free social networking service, that allows users to send and read each other's updates, such as „I'm now in the shower“, „I'm now at my local Barclays bank withdrawing all the money from my account“ or „I'm leaving my house for the next ten days“… Making it a must read for burglars. It has about 55 million visits every month, although only 40 per cent of users are retained, and receives an inordinate amount of media attention. But despite this, the company has yet to make a single penny.

Ještě k zdroji a k adrese, na které se nachází. Faktem je, že typepad.com je služba, na které může mít blog kdokoliv. Nejen Timesy. Ale onen blog – Money Central? Asi bychom mohli najít více názorů na to, jestli jde o blog Timesů, příp. „jak moc“ jde o blog Timesů. Je pravda, že Times Online z Money sekce na vybrané články tohoto blogu odkazuje. A na druhou stranu – blog se tváří jako součást Times Online. Ale jak moc jde o součást Times Online? (A můžu se vůbec takto ptát?)

Co mi na celé této věci přijde zajímavé, kromě legračního citačního řetězce (kde každý další článek je nutné googlit, protože jakmile jakožto velké online médium uvedete odkaz na zdroj, tak) je tato nepřesnost uvádění jména zdroje. Zapomeňme na to, že není zřejmé, jak moc je tým Money Central zakomponován do Times Online. Spíš jde o to, že žádný z citujících nerozlišuje důsledně mezi The Times a Times Online. Nemyslím si, že článek The 10 dumbest dot.com ideas vyšel v The Times.

To otvírá pozoruhodnou otázku, jak moc je názor najatého blogera možné vztahovat na vyšší celek, stotožňovat ho s názorem celého oddělení nebo či rovnou celého média. Samozřejmě chápu, že pokud chce Týden.cz či kdokoli jiný přetiskovat cizí zprávy, je pro čtenost asi nezbytné skutečný obsah přinejmenším v rámci titulku poněkud bulvarizovat.

Druhou důležitou, nebo přinejmenším zajímavou věcí je důsledné opomíjení kontextu původního názoru. Z kontextu je vytržen a pak… pak působí zajímavěji. Komičtěji. Bulvárněji. Rozhodně je tím zkreslený. Co je tedy tím kontextem? Možná vám to došlo: Money Central. Money Central je blog lidí, kteří milují peníze a penězi měří smysl věcí. Proto si dovolují Twitter a další služby označit jako hloupé, nesmyslné. Z jejich úhlu pohledu je to zcela správné. Z každého jiného úhlu je takový úsudek směšný.


Komentáře (2)

RSS kanál komentářů

    • Komentář číslo: 1
    • *
    • Jméno: JackuB
    • Odesláno:
      14.7. 2009 — 2:44

    Taky to ukazuje (jeden z mnoha důvodů), proč má bulvár takovou sílu. Je dost složité dohledat se původní ne/pravdy

    • Komentář číslo: 2
    • *
    • Jméno: Separatista
    • Odesláno:
      14.7. 2009 — 13:55

    Díky za článek, kahi. Sleduju už mnoho let smutný fakt, že novináři neprovádějí žádnou investigativní činnost, ale sedí u internetu a přebírají / přepisují agenturní zprávy s bulvárními titulky. Je legrační sledovat, jak se zprávy masově šíří, ale originálního obsahu spíše ubývá…

Přidat komentář

Nápověda ke psaní komentářů

Zde formátuje Texy!

  • *zvýraznění*
  • **silné zvýraznění**
  • > citace
  • "odkaz":http://kam
  • [4] reakce na komentář
  • zdrojové kódy a více

úplně nahoru